Metaverse

Premessa

I Futures studies (o futures research, futurology) è l’insieme degli studi sistematici, interdisciplinari, olistici dei trend di comportamento sociali, tecnologici, economici, finanziari, ambientali o più in generale predittivi rispetto ad una disciplina o area di interesse. Vengono utilizzati modelli previsionali per esplorare alternative possibili.
Per anni è stata considerata una pseudoscienza (nota) fino ai primi anni del 2000 quando è stata fondata la APF (Association of Professional Futurists) e la creazione del primo Foresight Competency Model

Metaverse

Il concetto attuale del Metaverse fa parte dei future studies e ne rispecchia le caratteristiche ma anche il valore anticipativo.

Non è quindi una tecnologia ma un momento condiviso e partecipativo di immaginare il futuro digitale e delle sue relazioni con il mondo reale.

Definizioni

Secondo Gartner (link) il Metaverse è:

It is a collective virtual space, created by the convergence of virtually enhanced physical and digital reality

It is device-independent and is not owned by a single vendor. It is an independent virtual economy, enabled by digital currencies and nonfungible tokens (NFTs).

e si può riassumere in questi punti:

  • The Metaverse is a collective virtual open space, created by the convergence of virtually enhanced physical and digital reality. It is physically persistent and provides enhanced immersive experiences.
  • Activities that take place in isolated environments (buying digital land and constructing virtual homes, participating in a virtual social experience, etc.) will eventually take place in the Metaverse.
  • The adoption of Metaverse technologies is still at an early stage, so business leaders should limit their investments there.

Gartner expects that by 2026, 25% of people will spend at least one hour a day in the Metaverse for work, shopping, education, social media and/or entertainment.

Quali innovazioni

A Metaverse represents a combinatorial innovation, as it requires multiple technologies and trends to function. Contributing tech capabilities include augmented reality (AR), flexible work styles, head-mounted displays (HMDs), an AR cloud, the Internet of Things (IoT), 5G, artificial intelligence (AI) and spatial technologies.

Elementi del Metaverse

 

Articoli e saggi

Il metaverso non esiste – Wired (10.06.2022) (permalink)

Mark in the metaverse – The Verge (22.07.2022) (permalink)

Tesori d’arte italiani su Metaverso – Fortune Italia (permalink)

La definitiva fusione tra mondo fisico e mondo digitale – Il tascabile (13.02.2023) (permalink)

 

Materiali e documenti

Il Metaverso e come lo costruiremo insieme – Connect 2021 (28.10.2021)

Spatial X Ready Player Me

Somnium Space Trailer – Decentralized Virtual Reality Metaverse

NFTs, the Metaverse and the Future of Digital Art | Elizabeth Strickler | TED

Vincos Metaverse Map

Eventi

Glossario

Standards

Metaverse Standards Forum di Khronos è dal 2000 uno dei punti di riferimento per l’esperienza 3D. L’allargamento al metaverso apre nuove opportunità.

The Khronos Group is an open, non-profit, member-driven consortium of over 150 industry-leading companies creating advanced, royalty-free interoperability standards for 3D graphics, augmented and virtual reality, parallel programming, vision acceleration and machine learning. Khronos standards include Vulkan®, Vulkan® SC, OpenGL®, OpenGL® ES, OpenGL® SC, WebGL™, SPIR-V™, OpenCL™, SYCL™, OpenVX™, NNEF™, OpenXR™, 3D Commerce™, ANARI™, and glTF™. Khronos members are enabled to contribute to the development of Khronos specifications, are empowered to vote at various stages before public deployment and are able to accelerate the delivery of their cutting-edge accelerated platforms and applications through early access to specification drafts and conformance tests. (fonte). I materiali su GitHub sono disponibili a questo indirizzo.

Il Forum ha stilato un pimo elenco di argomenti prioritari che guideranno lo sviluppo di standard nel Metaverso:

  • Risorse 3D interattive e rendering fotorealistico
  • Interfaccia umana e paradigmi di interazione tra cui AR (Augmented reality), VR (Virtual Reality) e XR (Extended Reality)
  • Contenuti creati dall’utente
  • Avatar, gestione delle identità e privacy
  • Transazioni finanziarie
  • IOT (Internet of Things)
  • DT digital twins (gemelli digitali)
  • Sistemi geospaziali

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